ASKO on sosiaalista ja kaupallistakin

3.9. Tarvetta asiantuntijaan
Lounastreffit ovat sosiaalisesta näkökulmasta upea idea, mutta nyt halusin tarkastella asiaa myös yrityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Siksi käännyinkin Mamkin liiketalouden lehtori Marjaana Roposen puoleen. Marjaana vastaa mm. tuotteistamisen ja palvelujen muotoilun opetuksesta liiketalouden laitoksella.
Halusin laajentaa näkökulmani, sosiaalisen lisäksi, myös liiketoiminnan näkökulmaan; mitä lounastreffit merkitsevät yrittäjälle? Miten lounastreffit taipuu osaksi liiketoimintaa ja miten palvelu rakennetaan?
Marjaana antoi ison tukun neuvoja, vinkkejä ja lähteitä joihin voisin tutustua. Olisi suunniteltava selkeä palvelun toimintamalli ja miten sovittava miten sitä markkinoidaan. Miten lounastreffit tuotteistetaan, miten palvelu erottuu muista – noh, onkohan tällaista vielä missään? Eli sopia toivoo, että tämä todellakin erottuu muista palveluista.
Millä tavoin henkilökunta tietää ja viestii asiasta, se on tärkeää. Näin on ja aina kun käyn lounastreffeillä pilotttikahvilassamme, työntekijät ottavat minut iloisesti vastaan ja huikkaavat jos ketä on käynyt. Tämä onkin varsin mielenkiintoinen palvelu, emme siis tiedä ketkä kuuluvat kohderyhmään ketkä eivät? Ikä ei ole ainoa kriteeri. Miten sosiaalisuuden kaipuu tai ystävän etsiminen näkyy päällepäin?
Mietimme Marjaanan kanssa sitä, onko sosiaalinen ruokailu kaupallinen vai ei-kaupallinen palvelu? Mielestäni se on molempia, siis sosiaalinen ja kaupallinen, riippuu näkökulmasta ja mitä halutaan painottaa. Asiakkaille tämä on nimenomaan sosiaalinen, mutta jotta palvelu kehittyisi se pitää tuotteistaa ja tehdä näkyväksi ja sovellettavaksi eri toimintaympäristöihin. Toivoisin lounastreffien leviävän muihinkin kahviloihin paikallisesti ja valtakunnallisesti.

Keskustelu Marjaanan kanssa päättyy iloisiin tunnelmiin ja toteamukseen siitä, että tämä on hyvä juttu, pidetään se selkeänä, matalankynnyksen tilaisuutena. Ja kiitokset nyt Marjaanalle, häneltä saadun inspiraation pohjalta olen jo kirjoittanut lounastreffeistä palvelukuvausta!

Teksti: Marja-Liisa Laitinen, TKI-asiantuntija

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s