Keski-ikäisiä rentoutujia vai aktiivisia nuoria? – Luontolähtöisen hyvinvointimatkailun kohderyhmät

WP_20150924_09_53_28_Pro

Kun tavoitteena on kehittää asiakaslähtöisiä palveluja, on enemmän kuin oleellista tietää mahdollisimman paljon potentiaalisista asiakkaista. Palvelulle on aina syytä määrittää kohderyhmä, mutta sen määrittämiseksi tarvitaan tietoa markkinoista. LUOTUO -hankkeen tarpeisiin tätä tuiki tärkeää kohderyhmätietoa on raapinut kasaan Itä-Suomen yliopiston matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos. Kyseisen raportin löydät kokonaisuudessaan tämän blogikirjoituksen lopusta.

Jo nykyisellään hyvinvointimatkailijoista on saatavilla paljon tutkimustietoa, joskin yhä tarkemmalle ja tuoreelle on jatkuva tarve. Nyt valmistuneessa raportissa tarkasteltiin viime vuosien tutkimuksia hyvinvointimatkailijoista ja nostettiin tämän aineiston pohjalta esille potentiaalisia kohderyhmiä. Suomalaisen hyvinvointimatkailun kasvua ajatellen suuri potentiaali löytyy tietenkin kansainvälisiltä markkinoilta. Raportissa nostetaan esille erityisesti viisi asiakassegmenttiä: keskieurooppalaiset aktiiviset perhe-elämysmatkailijat, keskieurooppalaiset modernit humanistit-pariskunnat, saksalaiset luonnon ihastelijat/luovat laiskottelijat, kiinalaiset matkailijat ja japanilaiset iäkkäät pariskunnat.

Suurin kysyntä luontolähtöisille hyvinvointimatkailupalveluille näyttäisi täten olevan keskieurooppalaisissa ja aasialaisissa matkailijoissa. Tämä ei toki tule suurena yllätyksenä, mutta jokaisella näistä segmenteistä on omat erityispiirteensä, jotka tulee ottaa huomioon palveluita heille kohdennettaessa. Näistä erityispiirteistä löytyy paljon lisätietoa raportin sivuilta. Kotimarkkinoita katsottaessa hyvinvointimatkailijat edustavat noin kolmasosaa kaikista maaseutumatkailijoista. Nämä matkailijat voidaan vielä eritellä urheilullisiin, hyvinvoinnista innostuneisiin ja kylpylämatkailijoihin.

Kaikkia päämarkkina-alueita kokonaisuutena tarkasteltaessa kirjoittajat nostavat esiin kaksi pääkohderyhmää: nuoret ja aktiiviset sekä vähintään keski-ikäiset rentoutujat. Ensimmäistä kohderyhmää luonnehtii liikunnallisuus ja halu kokea uusia asioita. He etsivät matkailutietoa pääasiassa internetistä ja suosivat maaseutuhotelleja sekä isompia matkailukeskuksia. Keski-ikäiset rentoutujat taas etsivät nimensä mukaisesti hyvinvointia ja rentoutumista. Heille on matkailukohdetta valittaessa tärkeää kestävä kehitys ja ystävien suositukset. He käyttävät paljon palveluita ja suosivat mökkimajoitusta.

Mitä sitten tällä tiedolla tulisi tehdä? Kirjoittajien mielestä suomalainen luontolähtöinen hyvinvointimatkailu kaipaa brändäystä ja positiointia markkinoille. Meidän tulisi määritellä haluammeko tavoitella massamarkkinoita vai kohdennammeko palvelumme luksusta etsiville laatutietoisille asiakkaille? Tällä hetkellä emme oikein tiedä, kenelle oikeastaan palveluita tarjoamme. Niitä tarjotaan palveluista kiinnostuneille, mutta ”kiinnostuneet” eivät vielä täytä kohderyhmän tuntomerkkejä. Moni ulkomainen matkailija käy jo nyt Suomessa hyvinvointimatkalla tietämättä kuitenkaan itse olevansa sellaisella.

Viljo Kuuluvainen, Mamk

www.mamk.fi/luotuo

Lue tästä: RAPORTTI Suomalaisille hyvinvointimatkailutuotteille- ja palveluille sopivia asiakassegmenttejä

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s