Aivovinkki 2. Helli aivojasi ruoalla!

20151102_130355Iltapäivällä töissä ajatus katkeilee ja huomaat haukottelevasi taukoamatta. Koitat korjata tilannetta juomalla taas yhden kupillisen kahvia piristymisen toivossa. Tuttua, eikö? Entä, jos edellä mainittu tilanne olisikin vältettävissä esimerkiksi parilla palalla suklaata tai kourallisella pähkinöitä?

Tasapuolisesti kaikkia ravintoaineita

Iltapäivän väsymys työpaikalla on helposti estettävissä välipalalla, joka on koostettu aivoille tarpeellisista ravintoaineista. Mutta mikä on hyvää aivoruokaa? Aivot tarvitsevat toimintaansa kaikkia kolmea tärkeintä energiaravintoainetta; hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja. Hiilihydraateista kannattaa suosia hitaasti imeytyviä, jotka pitävät verensokerin tasaisena. Hyviä hiilihydraatteja saadaan esimerkiksi ruisleivästä ja kasviksista. Aivot tarvitsevat myös valkuaisaineita rakennusaineiksi, joten jokaisella aterialla olisi hyvä syödä jotain proteiinipitoista. Proteiinit kannattaa nauttia monipuolisesti eri eläin- ja kasvikunnan tuotteista, jotta taataan välttämättömien aminohappojen saanti. Hyviä proteiinilähteitä ovat esimerkiksi kala, liha, kananmuna, maitovalmisteet ja palkokasvit.

Rasvaa aivoille

Koska aivot koostuvat pääasiassa rasvasta, niiden toiminta vaatii myös paljon hyvälaatuisia rasvoja. Rasvoja tarvitaan paitsi aivojen rakennusaineiksi, myös tärkeiden hormonien valmistamiseen. Pähkinät, mantelit ja raakasuklaa ovatkin erinomaista aivoruokaa! Myös kalaa olisi hyvä syödä 2-3 kertaa viikossa, jotta saataisiin tarpeeksi hermosolujen toiminnalle tärkeitä omega3-rasvahappoja.

Aivoissa ei ole energiavarastoja, joten niiden ravinnonsaannista tulee huolehtia jatkuvasti. Aivojen hyvinvoinnin kannalta olisi tärkeää saada ravintoa tasaisesti muutaman tunnin välein, jotta keskittymiskyky, havainnointi ja tarkkaavaisuus eivät häiriinny. Aamiainen, lounas, päivällinen ja 1-2 välipalaa pitävät aivot virkeinä ja tyytyväisinä.

Lisää asiaa aivoja hellivästä ruoasta AIVOT JA TYÖ- seminaarissa 3.12.2015 Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuksella. Muista #aivotjatyöseminaari somessa

Vinkkejä kokosivat liiketalouden opiskelijat:
Miia Hämäläinen, Rosa Haikarainen, Henna Mikkonen & Elina Kylliäinen

20151102_130414

LISÄTIETOJA TYÖHYVINVOINTIAKATEMIASTA
Tuulevi Aschan
Projektipäällikkö, Työhyvinvointiakatemian MAMK-osahanke
Työhyvinvointiakatemia Facebookissa
Somehaut #työhyvinvointiakatemia #aivotjatyöseminaari

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s