Aivovinkki 6. Aivoruokana vesi

DSCN7854Päätä särkee, keskittymiskyky reistailee ja muisti katkeilee. 
Säilyttääksemme työtehokkuutemme, meidän täytyy pystyä keskittymään. Vedenjuonti auttaa pysymään pirteänä ja säilyttämään keskittymiskyvyn. Elimistömme menettää vettä noin 2,5-3 litraa päivässä. Menetetty vesi täytyy korvata, jotta nestetasapainomme säilyy. Vettä tulisikin juoda noin 2 litraa päivässä.

Riittävä ja säännöllinen veden juonti pitää aivot virkeänä

Aivoistamme 85 % on vettä. Aivot tuntevat nestetasapainon heilahtelun, sillä nestevajaus aiheuttaa aivojen energiatuotannon laskua. Tutkijoiden mukaan jo 1-2 % nestetasapainon lasku heikentää suorituskykyä ja aiheuttaa väsymystä. Tiesitkö, että ennen kun alat tuntea janontunnetta elimistösi kärsii jo nestevajauksesta? Ihmisen tuntiessa janoa, hänen elimistönsä nestevajaus on 0,8-2 % painosta. Vesipullon mukana pitäminen on helppo tapa lisätä nesteen nauttimista. Jos pelkän veden juonti ei nappaa, sitä voi maustaa esimerkiksi sitruunalla tai limellä.

Muista veden juonti osana aivoruokaa! Tule kuulemaan lisää aivoruuasta Mikkelin Kasarmin kampukselle 3.12. avoimeen ja maksuttomaan Aivot ja työ – seminaariin!

Lisää luettavaa
Miksi vesi?
Vesi ja henkinen suorituskyky
Vesi ja fyysinen suorituskyky

Aiheesta kirjoittivat liiketalouden opiskelijat
Miia Hämäläinen, Rosa Haikarainen, Henna Mikkonen & Elina Kylliäinen

LISÄTIETOJA
Tuulevi Aschan
Projektipäällikkö, Työhyvinvointiakatemian MAMK-osahanke
Työhyvinvointiakatemia Facebookissa
Somehaut #työhyvinvointiakatemia #aivotjatyöseminaari

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s