ERNOD tutustumassa Lektier Online -läksytukeen

WP_20151201_15_44_44_Pro

ERNOD –hankkeen yhtenä tavoitteena on pilotoida virtuaalisen läksytuen mallia kirjastojen, ammatillisten oppilaitosten ja Verken eli Verkkonuorisotyön valtakunnallisen kehittämiskeskuksen kanssa. Tanskassa virtuaalista läksytukea on jo kehitelty melkein vuosikymmenen ajan, minkä vuoksi ERNOD –hanke teki benchmarkausmatkan Århusiin 30.11.-2.12.2015. Mukana matkalla olivat Sanna Lappalainen Mamkista, Outi Harju Kouvolan kaupunginkirjastosta sekä Pia Rask-Jussila ja Katri Pesonen Joensuun kaupunginkirjastosta.

WP_20151201_15_11_32_Pro

Statsbiblioteket

Lektier Online

Århusin valtion- ja yliopistonkirjastossa (Statsbiblioteket) Lektier Online -läksytuen mallia on kehitelty jo vuodesta 2006 alkaen. Aluksi läksytukea annettiin kasvokkain kirjastoissa kokoontuvissa läksykerhoissa. Tällöin kuitenkin huomattiin, että nuorilla voi olla hyvin korkea kynnys astua kirjaston ovista sisään läksytukea saamaan. Tämän vuoksi aloitettiin virtuaalisen läksytläksyauen projekti, mikä on nyt vakiintunut kansalliseksi käytännöksi.

Käytännössä läksytuen antaminen tapahtuu virtuaalisesti sitä varten kehitetyn ohjelmiston avulla. Ohjelmisto mahdollistaa niin äänen, kuvan, valkotaulun kuin Google -dokumenttien jakamisen. Ohjelmistoon voi tutustua tämän videon kautta.

Tällä hetkellä maksutonta läksytukea annetaan perusopetuksen opiskelijoille ja lisäksi lukiot voivat ostaa palvelun omille opiskelijoilleen. Läksytuen saaminen tapahtuu anonyymisti, mistä johtuen palvelun käyttäjistä ei ole tilastotietoa olemassa. Läksytukea annetaan tanskan, matematiikan, englannin, saksan ja kemian opintoihin.

Avainasemassa vapaaehtoiset

Kirjastot koordinoivat Lektier Online –palvelua, joskin itse läksytuen antaminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Valtaosa läksytukea antavista vapaaehtoisista on eri alojen yliopisto-opiskelijoita, jotka saavat läksytuen antamisesta myös todistuksen osaksi opintojaan. Läksytuen antamiseen osallistuu myös kirjaston työntekijä, joka huolehtii läksytuen koordinoimisesta, tekniikan toimimisesta ja muista käytännön asioista.

Läksytukea antaville vapaaehtoisille järjestetään koulutusta ennen varsinaisen läksytuen antamista sekä pitkin vuotta. Koulutukset ovat kestoltaan muutaman tunnin mittaisia ja ne sisältävät koulutusta sekä tekniseen että pedagogiseen puoleen. Koulutuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti oppimisprosessin ohjaamiseen.

Tällä hetkellä Tanskassa on noin 500-600 vapaaehtoista läksytuen antajaa, joskin tarvetta olisi vielä suuremmalle joukolle vapaaehtoisia. Mikäli vapaaehtoisia olisi enemmän, olisi palvelun jonotusajatkin lyhyemmät.

call

Vapaaehtoistyön yhteisöllisyys

Projektin alkuvaiheessa sekä nuoret että mentorit toimivat kotoa käsin. Pian kuitenkin havaittiin, ettei tämä ollut toimivin ratkaisu tietoteknisistä ja sosiaalisistakin syistä johtuen. Mentorit haluttiin koota samaan tilaan, mistä johtuen Århusiin perustettiin call center läksytuen antamista varten. Nykyään call centereitä on Århusin lisäksi Aalborgissa, Odenseessa ja Kööpenhaminassa.

Läksytuen antaminen on vapaaehtoisille yhteisöllinen tapahtuma, vaikka itse läksytukea annetaan aina yksilöohjauksena. Vapaaehtoisille on call centerissä tarjolla ruokaa sekä oheisohjelmaa taukojen ajaksi. Esimerkiksi näin joulun alla vapaaehtoisille oli järjestetty askartelutarvikkeita joulukoristeiden tekoa varten.

Tuliaisina hyviä käytänteitä ja uusia ideoita

Århusin benchmarkausmatka oli hyvin inspiroiva ja matkaseurueemme oli vaikuttunut palvelun toimivuudesta. Lähes kymmenen vuotta kestänyt kehitystyö on selvästi tuottanut tulosta! Jäimme tosin miettimään, kuinka palvelua voisi laajentaa tarjoamalla esimerkiksi ryhmäohjausta ja virtuaalisen tilan nuorten keskinäiselle läksytuella. Näin tuettaisiin entistäkin enemmän nuorten osallisuutta ja aktiivisuutta.

Virtuaalisen läksytuen pilotointia Suomessa lähdetään ideoimaan yhdessä ERNOD –hankkeen avausseminaarissa 15.12.2015. Tervetuloa mukaan!

Seminaariin ilmoittautuminen on auki 9.12.2015 saakka. Lisätietoja ja ilmoittautuminen: http://www.mamk.fi/ajankohtaista/seminaarit/aika_digittaa

 

Sanna Lappalainen, projektipäällikkö
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus

 

Advertisements

One thought on “ERNOD tutustumassa Lektier Online -läksytukeen

  1. Pingback: ERNOD -hanke inspiroitumassa Dokk1-kirjastossa | Mamk tutkii ja kehittää

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s