Ruokamatkailun uusia trendejä

Mitä olisikaan matkailu ilman ruokaa? Ainakin se tuo lisää mukavia muistoja. Ruoan merkitys matkailussa kasvaa jatkuvasti. Suomen ruokamatkailustrategian mukaan juuri ruoka on maailmalla noussut yhdeksi kiinnostavimmaksi matkailun trendeistä. Ruoka yhdistäWP_20150829_007.jpgä ja se auttaa paikallisen kulttuurin ymmärtämisessä.

Ruokamatkailutarjonta voi olla matkailijoiden kohtaama paikallisuuteen ja tarinoihin perustuva maukas ravintolaruokailu,kotiruokailu, katuruoka, suomalaisen ruuan tekeminen ohjatusti, luonnonantimiin ja keräilyyn liittyvä ruokamatkailutuote, luonnossa ja kulttuuriympäristössä tapahtuva ruokailu, erilainen ruokamatkailuun liittyvä reitti ja tapahtuma, tori, kauppahalli, erikoismyymäläkuten juustola, viinitila sekä pienpanimo ja niiden ympärille rakennettu ohjelma. Ruokamatkailuun liittyvät tarinat, paikallisuus ja puhtaus. Seurauksena näistä elementeistä on syntynyt elämyksellinen matkailutuote. Käytännössä ruokamatkailutuote on siis voinut olla esimerkiksi sieniretkiä, viininmaistijaisia, teemaillallisia…

Maailma kuitenkin muuttuu ja matkailijoiden lokeroiminen ja segmentointi on monimuotoisempaa. Matkailijoiden käyttäytyminen matkan aikana voi olla ailahtelevampaa. Yhtenä päivänä halutaan eräretkelle ja ulkotulille, kun taas toisena päivänä meitä kiinnostaa sieniruokien valmistus. Olennaista matkailijoille tarjottavissa ruokapalveluissa ja tuotteissa on korostaa paikallisuutta ja ruokakokemusten ainutlaatuisuutta – ruoka-aineallergioita unohtamatta.

WP_20150719_001.jpg

Viimeisimmän toimialaraportin mukaan tarjontaa esimerkiksi suomalaisissa kodeissa järjestettäviin illallisiin tai suomalaisten kanssa yhdessätehtäviin ruoka-aktiviteetteihin (ruuanlaitto, leipominen) pitäisi olla mahdollisuus nykyistä enemmän ja monipuolisemmin. Ruokamatkailustrategia nostaa keskeisiksi trendeiksi yksinkertaisen elämäntyylin (back to basics), tutustumisen kohdemaan kulttuuriin ja paikallisuuteen (live like locals), osallistumisen ja kodinomaiset maut (taste of home). Matkailija etsii ainutkertaisia elämyksiä, aitoutta ja hyviä tarinoita. Ja niitähän meillä riittää.

Me täällä Saimaan alueella matkailevat voimme laittaa oman lusikkamme soppaan. Nyt meneillä olevan ideakilpailun avulla voit kertoa oman ajatuksesi siitä, millaista ruokamatkailua tulisi Saimaan seudulla tarjota – perunannostolomaa maaseudulla vai Maijatädin mehunkeittopäivät. Osallistu ideakilpailuumme 1.2-30.3. välisenä aikana verkkosivuillamme mamk.fi/ruokamatkailuideoita. Parhaat ideat palkitaan tuotepalkinnoin.

Marjut Kasper, projektipäällikkö, Mamk

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s