Vertaisoppimista maker-hengessä

IMG_3654.JPGKuva: Hacklab Mikkeli

 

Mikkelin kaupungin pääkirjaston yläaula muuttui tänään luovaksi tilaksi, kun ERNOD-hanke järjesti yhteistyössä Hacklab Mikkelin kanssa Mikkeli Maker Day:n. Maker-päivään osallistuneilla oli mahdollisuus kokeilla esimerkiksi 3D-tulostamista, rakentaa robotti tai testata reaktiokykyään Speden Speleistäkin tutun nopeustestin avulla. Lisäksi osallistujien oli mahdollista tehdä poistokirja-askartelua käsin, digitaalisesti tai molempia tapoja yhdistäen. Luovuus, vertaisoppiminen ja maker-kulttuuri olivat vahvasti läsnä tässä valtakunnallisen mediataitoviikon tapahtumassa.

Kirjastosta makerspaceksi

Vastikään julkaistun Helsingin kaupunginkirjaston ja ajatushautomo Demos Helsingin toteuttaman Kirjasto treenaa nuoria –hankkeen tulosten mukaan nuoret toivovat kirjaston tarjoavan tilaa luovuudelle. Kirjaston toivotaan olevan paikka, jossa voi harrastaa, syventyä kiinnostuksen kohteisiin sekä tehdä omia juttuja niin yhdessä kuin erikseen. Sama tavoite on myös ERNOD-hankkeessa, jossa kirjastoa kehitetään sosiaalisen kirjaston hengessä sosiaaliseksi, monipuoliseksi ja toiminnalliseksi tilaksi. Maker-päivä oli hieno osoitus siitä, että kirjasto soveltuu tällaiseksi paikaksi erinomaisesti. Kirjaston avoimessa tilassa on helppo kohdata ihmisiä ja tehdä asioita yhdessä.

Maker-kulttuuri ja digitaalinen nuorisotyö

ERNOD-hankkeen tavoitteena on myös kokeilla ja soveltaa erilaisia digitaalisen nuorisotyön muotoja ja menetelmiä. Digitaalinen media ja teknologia ovat olennainen osa nuorisotyötä. Kuinka digitaalinen nuorisotyö ja maker-kulttuuri sitten liittyvät toisiinsa?

Digitaalisella nuorisotyöllä tarkoitetaan digitaalisen median ja teknologian hyödyntämistä nuorten parissa tehtävässä työssä. Median ja teknologian hyödyntämisen lisäksi on tärkeä tukea myös nuoria teknologian ja median ymmärtämisessä. Tässä maker-kulttuurista ja siihen liittyvästä vertaisoppimisesta voi olla paljon hyötyä. Parhaimmillaan nuoret ja nuorten kanssa työskentelevät soveltavat yhdessä digitaalista mediaa ja teknologiaa. Mediataitojen lisäksi opitaan myös monia muita taitoja, kuten itseilmaisua ja tiimityötaitoja.

Mediavaikuttamistyöpajoja maker-hengessä

ERNOD-hanke järjestää kirjastojen, kolmannen sektorin ja oppilaitosten kanssa yhteistyössä mediavaikuttamistyöpajoja, joissa nuorilla on mahdollisuus harjoitella opiskelu- ja työelämässä tarvittavia mediataitoja. Itse tekeminen ja omien ideoiden jakaminen sekä tekemällä ja kokeilemalla oppiminen ovat olennainen osa myös mediavaikuttamistyöpajoja.

ERNOD-hankkeen kohderyhmänä ovat erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Hankkeen keskeisenä ajatuksena on, että kyvyttömyyden sijasta kiinnitettäisiin huomioita kykyihin ja vahvuuksiin. Myös tähän maker-henki soveltuu hienosti. Kaveria autetaan ja tsempataan eteenpäin. Asioita tehdään yhdessä ja osaamista jaetaan.

media.jpgKuva: Hacklab Mikkeli

Sanna Lappalainen, projektipäällikkö
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s