Aitous ja luonto ovat luksusta – niistä Markus Maulavirta loihtii elämyksiä

DSCF3652

Saimaan maisemia tiirailemassa lumikenkäretkellä (Maulavirta punaisessa pipossa).

Kokki. Konkari. Eräisäntä. Näillä sanoin Markus Maulavirta esittelee itsensä verkkosivuillaan. Ja hyvin nuo sanat häntä kuvaavatkin. Mies on monelle tuttu kasvo mediasta. Nykyään hän tuottaa hyvinvointielämyksiä luonnossa Arctic Aihki – ja Arctic Hike Helsinki -brändiensä alla.

Meillä oli kunnia saada Maulavirta vetämään LUOTUO-hankkeen koulutuspäivää Sahanlahti Resortiin Puumalaan. Arctic Aihki valittiin vuoden alussa mukaan Visit Finlandin FinRelax-ohjelman kärkituotteisiin. Arctic Aihki on eräkämppä Sallassa, jonka ympärille on kehitetty monenlaisia luontoelämyspalveluita.

Koulutuspäivän tavoitteena olikin avata esimerkkien kautta sitä, kuinka luontolähtöinen hyvinvointimatkailun kärkituote rakennetaan. Päivän anti keskittyi luontoelämyksen käytännön toteutukseen, mutta kävimme myös läpi palvelukonseptin muita osa-alueita kuten markkinointia.

Lumikenkäilimme Saimaan saareen, nautimme laavulla pakurikääpäteet ja valmistimme ruokamme avotulella Sahanlahden Pajapirtissä. Tarjolla oli alkupalaksi isohirvenjäkälä-sienikeitto, pääruoaksi Puumalan lohta, puolukkamajoneesia ja hiillosjuureksia sekä jälkiruoaksi nokipannukahvit ja tikkupulla. Herkullista.

Osallistujille jäi varmasti mieleen paljon sovellettavaa omaan yritystoimintaansa. Tässä omia huomioitani päivän annista:

Tarinat

Tarinoihin on syytä panostaa. Esimerkiksi paikasta, ruokalajista tai vaikkapa saunavastasta tulee erityinen kun siihen liittää kiehtovan taustatarinan. Yleensä tarinaa ei edes tarvitse keksiä vaan se on jo olemassa. Se pitää vain tuoda esille. Toki tarinankerronta on oma taiteenlajinsa, joka on hallittava.

DSCF3641

Saaressa tutustumassa eri jäkälälajeihin.

Ruoka

Ruoka on keskeisessä asemassa lähes kaikissa matkailupalveluissa. Sen mukana moni matkailupalvelu joko menestyy tai kaatuu. Maulavirralla tämä puoli on enemmän kuin hallussa. Ruokakokemusta syventää se, että siinä on hyödynnetty mahdollisimman paljon lähiluonnon antimia.

DSCF3699

Puumalan lohet loimussa.

Yksityiskohdat

Luontoelämyksen rakentamisessa huomio kannattaa kiinnittää yksityiskohtiin. Niillä on suuri merkitys asiakkaan kokemukseen. Tämä koskee niin niin ruokaa, fyysisiä elementtejä, tarinoita kuin varusteitakin. Huomion kiinnittäminen ei kuitenkaan tarkoita loputonta hieromista yksityiskohtien kanssa.

DSCF3590

Laadukas luontoelämys vaatii paljon esivalmisteluja.

Asiakkaan osallistaminen

Maulavirta osallistaa hienosti asiakkaansa mukaan palveluun. Nykyihminen kaipaa käsillä tekemistä ja jo siitä syntyy elämys. Osallistaminen voi olla esimerkiksi osallistumista ruoanlaittoon, tulen tekemiseen tai puiden pilkkomiseen. Tekemistä voi ammentaa suomalaisista perinteistä ja samalla niistä voi kertoa mielenkiintoisia tarinoita.

DSCF3677

Tulen tekeminen ilman tulitikkuja on hyvä pähkinä myös asiakkaille.

Visuaalisuus

Sillä, miltä asiat näyttävät, on todellakin merkitystä. Tämä koskee yhtä lailla palvelun fyysisiä elementtejä, kuten ruokaa, ruokailuvälineitä tai vaatteita, kuin myös markkinointia. Digitaalisessa ympäristössä viimeistelty visuaalinen ilme luo kuvaa laadusta. Kannattaa vilkaista muuten Arctic Aihkin nettisivuja.

DSCF3646

Maaliskuun säät suosivat ulkoilua.

Lisätietoa Markuksen palveluista löydät täältä:

http://www.arcticaihki.fi/

http://www.arctichikehelsinki.com/

 

teksti ja kuvat: Viljo Kuuluvainen, projektipäällikkö, Mamk

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s