Lasten Maaseutuparlamentti Skotlannin nummilla

Maanantaina 18.4. matkustimme Maritan sekä Leader-yhdistys EMO (Eteläisen Maaseudun Osaajat) ry:n Kim Smedslundin kanssa Skotlantiin.Finnair lensi ensimmäistä kertaa Edinburghiin joten lähtöportilla meitä odotti kaiuttimista raikaava säkkipillimusiikki sekä tee- ja keksitarjoilu. Laskeutuessamme Edinburghiin sai koneemme paloautolta tervetulokasteen ja koneesta poistuimme säkkipillin säestäminä.

20160418_111101

Kentällä meitä odotti matkaisäntämme Nicola Hill Dumfries & Gallowayn Leader –yhdistyksestä, jonka kanssa lähdimme taittamaan matkaa kohti Dumfriesia. Parin tunnin ajomatkan jälkeen pääsimme perille, kirjauduimme hotelliin, lounastimme The Stove -nimisessä taidekahvilassa, jonka jälkeen jatkoimme vielä puolisentoista tuntia köröttelyä Langholmiin. Siellä tapasimme edustajat Langholm Initiative -hankkeesta sekä Xcel -projektista, jotka esittelivät meille nuorten kanssa tekemäänsä työtä. Palattuamme Dumfriesiin pyörähdimme illallisella kaupungilla, jonka jälkeen kävimmekin matkan uuvuttamina levolle.

Tiistaiaamu aukesi aurinkoisena, kun päätimme Maritan kanssa käydä koeajamassa hotellimme Span. Pohjakerroksessa sijatseva spa piti sisällään kuntosalin ja sauna-/allasosaston. Kokemus oli sinällään miellyttävä (tuntematon skottimummo lauloi meille irlantilaisia kansanlauluja saunassa), mutta sauna ilman vesiämpäriä tai kauhaa jätti kylmäksi ja rajalliset peseytymismahdollisuudet hieman harmitti. Kylpylästä poistuimme kuitenkin virkeinä ja aamupalan jälkeen kävelimme lähistöllä olevalle nuorisotalolle, missä meille esiteltiin nuoret projektien rahoitusjärjestelmä Youth Bank sekä nuorisovaltuuston kaltainen Scottish Youth Parliament. Lounastimme The Usual Place -nimisessä kahvilassa, joka voittoa tavoittelematta tarjoaa arvokasta työkokemusta nuorille. Lounaan jälkeen vierailimme The Holywood Trustissa, yhdistyksessä joka rahoittaa nuorten hyvinvointia tukevia projekteja.

skotlanti

Illallista nautimme hotellimme ravintolassa yhdessä Dumfries & Galloway Leader -yhdistyksen edustajien kanssa.

Viimeisenä päivänä Dumfriesissa kokoustimme Leader -yhdistysten kanssa, Marita pääsi esittelemään Lasten Maaseutuparlamenttia sekä paikallisen yhdistyksen jäsenille että Highlandsien ja Ayrshiren Leader -edustajille.

13000295_902657313166468_7931375241975887853_n

20160420_124359(0)

Kuvassa Marita sekä Dumfries & Galloway Leaderin Peter Ross ja Nicola Hill.

Iltapäivällä matkasimme takaisin Edinburghiin, jossa vietimme vapaa-aikamme kierrellen kaupungilla. Torstaiaamuna lensimme takaisin Suomeen ( tällä kertaa ilman ylimääräisiä juhlallisuuksia).

Reissu oli varsin antoisa ja kävi ilmi että skotit ovat tavattoman vieraanvaraista väkeä! Tapasimme paljon uusia ihmisiä ja pääsimme tutustumaan erittäin mielenkiinotoisiin projekteihin. Näissä tunnelmissa onkin hyvä jatkaa Lasten Maaseutuparlamentin valmistelua!

Kutsuimme Skotlannin kollegamme parlamentti-istuntoon 20.10. jossa toivottavasti pääsemme jatkamaan hyvin alkanutta yhteistyötä.