Rohkeutta kohdata nuori

WP_20160426_13_14_02_Pro
Olen ERNOD-hankkeen aikana osallistunut sekä mediaklubeihin, mediavaikuttamisen menetelmäkoulutuksiin että erityisnuorten ohjaukseen ja neuvontaan keskittyvään koulutukseen. Omassa työyhteisössäni olemme pohtineet yhdenvertaisuutta ja sen merkitystä nuorisotoimialalla ja järjestömaailmassa. Olen näperrellyt digitarinoita ja erilaisia kollaaseja nuorten ja nuorten kanssa työskentelevien rautaisten ammattilaisten kanssa.

Olen ollut pohtimassa, miten erityisnuoret huomioidaan aiempaa paremmin sekä ollut mukana tunnistamassa nuorten sekä heidän kanssa työskentelevien vahvuuksia ja tekemässä niistä näkyviä. Olen ollut etuoikeutettu. Olen saanut paljon ja antanut paljon. Olen avannut silmät aiempaa laajemmalle näkemään ihmisiä erilaisin taustoin.

Mediavaikuttamisen menetelmäkoulutuksissa itse työkalu, tabletti, ei ole näyttäytynyt ainakaan minulle itsetarkoituksena tai päävälineenä. Eri sovelluksia on kokeiltu, osa innolla ja pelottomasti, osa arasti ja rohkaisun tukemana. Ytimessä ei ole näyttäytynyt yksittäisen sovelluksen toiminta, vaan halu lähteä kokeilemaan jotain uutta.

Kaikki ovat saaneet aikaiseksi jonkin lopputuloksen, jossa on myös näytetty pala itseä. Sen, mitä näyttää muille, on saanut päättää itse. Omaa osaamista on etsitty playmobil-hahmojen ja legojen kanssa, mikä on näyttänyt luontevalta tavalta alkaa kohdata omaa onnistumista.

Mistä lopulta onkaan kyse, mikä ratkaisee onnistumisen?

Erilaisissa tilanteissa on mietitty, miten erityisen tuen tarpeessa olevan nuoren kanssa työskennellään. Olen kuullut tuskaisia huokauksia siitä, miten paljon on vielä tehtävää. Erityisen palkitsevaa on ollut kuitenkin kuulla seuraavat sanat useammastakin suusta:

”Tuntuu hieman pelottavalta kun tietää miten paljon on vielä tehtävää. Mutta uskon kuitenkin, että jo ajattelun avaaminen ja kohdentaminen erityisryhmien huomioimiseen auttaa pääsemään asiassa eteenpäin.”

Tähän väittämään on helppo uskoa ja sitä pitää vahvistaa. Konkreettiset menetelmät ovat vain pieni osa onnistunutta vuorovaikutusta. Tilanteessa taito olla läsnä, kuunnella ja tukea nuorta näyttäytyvät suuressa roolissa.

Syksyllä lähdetään kokeilemaan mediaklubeja meidän järjestömme ohjaajien kanssa. Odotan innolla, millaisia innovaatioita he keksivät uusista mediavaikuttamisen menetelmistä nuorten kanssa työskentelyn tueksi.

Ennakkoluulot erityisnuorten kohtaamisessa näyttävät olevan pitkälti samat kuin osalla suomalaisista on nuorten kohtaamisessa: Kyse ei ole yhdestä massasta, jolla on yhteinen määrittävä tekijä, vaan yksilöstä. Jotta voit tukea (erityis)nuoren kasvua, kohtaa hänet rohkeasti ja ole läsnä. Niin kuin toivot toisten sinutkin kohtaavan

Joonas Pokkinen
suunnittelija, projektityöntekijä
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus
Suomen Nuorisoseurat ry

ERNOD-hanke toteutetaan ajalla 1.9.2015–31.8.2017. Hanketta hallinnoi Mikkelin ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina hankkeessa toimivat Humanistinen ammattikorkeakoulu, Mikkelin kaupunginkirjasto, Kouvolan kaupunginkirjasto ja Suomen Nuorisoseurat ry. Hanketta rahoittaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta ja hankkeen toteuttajatahot.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s