Yritykset panostavat vastuullisen toimintansa esittelyyn markkinointiviestinnässä

Onko sattumaa, että viikon kuluessa kahden luetuimman sanomalehden etusivun täyttää mainos, jossa elintarvikeyritys tuo esille vastuullista toimintaansa?

yhdistelma

Sattumaa se ei ainakaan siinä mielessä, että nyt on käynnissä ruokatrendi, jossa ruoan alkuperätieto on keskeisessä asemassa. Näin voi päätellä Taloustutkimus Oy:n (Suomi syö) ja TNS Gallupin tutkimuksista. Markkinatutkimusten mukaan ruoan kotimaisuuden arvostus on lähtenyt nousuun vuodesta 2007 lähtien. Noin kolme vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa jäljitettävyyttä piti tärkeänä ostoperusteena jo 60 % 18 – 75-vuotiaasta väestöstä. Perhetilatuotteet, eli tuotteet, jotka ovat jäljitettävissä tuotantotilalle saakka, olivat kasvattaneet tunnettuuttaan ja käyttöään huomattavasti. Hieman yli puolet suomalaisista piti tärkeänä, että kotimaisen elintarvikkeet voitaisiin jäljittää maatilalle saakka. Kuitenkin vain 35% kokee, että heillä on riittävästi tietoa tuottajasta ja alkuperästä.

 

Suuret yritykset haluavat nyt korostaa kuluttajille suunnatussa viestinnässään erityisesti kolmea vastuullisen toiminnan ulottuvuutta: tuoteturvallisuutta (jäljitettävyys, puhtaus), eläinten hyvinvointia ja paikallista hyvinvointia (”se on kuin suoraan tilalta ostaisit”). Tuotteille halutaan selvästikin luoda lähiruokaimagoa, mikä vetoaa tällä hetkellä kuluttajiin erityisesti. Jotta lupauksille olisi katetta, ovat suuret elintarvikevalmistajat joutuneet kehittämään melkoisesti tuotantoprosessiaan ja tietojärjestelmiään. Suuressa tuotantolaitoksessa tilakohtaisten tuote-erien erillään pitäminen ei ole helppoa. Kun asiaa muutama vuosi sitten selvitettiin, oli vastaus yksikäsitteisesti ”ei ole mahdollista”. Jäljitettävyys maatilalle saakka tuo tuotteille kuitenkin niin suuren lisäarvon, että mahdottomastakin on tehty nyt mahdollinen.

 

Entä pienet yritykset?

 

Pienillä paikallisesti toimivilla lähiruokayrityksillä olisi nyt kaikki vastuullisuuden valtit käsissään, koska kuluttajat haluavat ostaa lähiruokaa. Niiden on kohtalaisen helppoa varmistaa tuotteen alkuperä, jos raaka-aine saadaan omalta tai naapurin tilalta. Haasteita aiheuttaa sen sijaan jakelutien valinta ja viestin saaminen kuluttajalle. Suoramyynti on kasvattanut suosiotaan, mutta vaihtoehtona voivat olla ruokapiirit, lähiruokamyymälät, torit, nettikaupat tai myynti ruokapalveluyrityksille ja vähittäiskaupoille. Monet ovat valinneet usean jakelutien yhdistelmän. Markkinointiviestintään on sosiaalinen media tuonut uusia välineitä, jotka ovat helposti myös pienten yritysten saatavilla.

 

Vastuullisuudesta valttia eteläsavolaiselle ruoalle –hanke tulee esittelemään keinoja siihen, miten pienet ruoka-alan yritykset voivat hyödyntää vastuullisuuden elementtejä markkinointiviestinnässään. Tästä kerrotaan lisää kahdessa yrityksille suunnatussa sähköisen markkinoinnin infotilaisuudessa 22.9. ja 3.10. Lisätietoa ja ilmoittautuminen, kts. https://tkiblogi.wordpress.com/category/ruokamatkailuideoita/

 

Pekka Turkki

Projektipäällikkö

Vastuullisuudesta valttia eteläsavolaiselle ruoalle –hanke

 

www.mamk.fi/valtti

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s