Sisältöä sähköiseen markkinointiin ruokamatkailussa

Ruokamatkailuideoita Saimaan seudulle hankkeessa järjestettiin syksyn aikana 3 sähköiseen markkinointiin liittyvää yritystapaamista, jotka olivat suunnattu lähiruokatuottajille ja ruokamatkailusta kiinnostuneille matkailuyrityksille. Tapaamiset olivat 22.9. Mikkelissä, 3.10. Hirvensalmella sekä 11.10 yritystreffien yhteydessä Punkaharjulla. Puheenvuoroissa nousi esille sisällöntuotannon tärkeys matkailumarkkinoinnissa. Pia Behm Parasta Saimaalla markkinointitoimistosta painotti esityksessään eri sähköisen ostopolun vaiheiden tunnistamista. Matkan varaaminen on prosessi, joka koostuu erilaisista mikrohetkistä. Unelmointivaihe on näistä suurin ja tässä kohdassa yrittäjän tulisi olla näkyvästi esillä ja erottautua sisällöllisesti sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena on, että asiakas kiinnostuu juuri sinun palveluista ja tuotteistasi. Tunnelmien luomien kuvien ja videoiden avulla ovat tässä apukeinoina. Jos matkailija kiinnostuu esimerkiksi Facebookissa pyörineen videon perusteella lammastilan arjesta, hänellä voi herätä kiinnostus päästä paikan päälle tilapuotiin ostoksille tai viedä vaikka oma ryhmä tilavierailulle.

Sähköisiä näkyvyys sekä myyntikanavia lähiruokatuottajia ajatellen on syntynyt ja syntyy edelleen lisää. Näistä esimerkkejä Riitta Kaipainen Ekoneum ry:stä toi esille muunmuassa valtakunnallisen aitojamakuja.fi sivuston sekä tuoreimman sähköisen myyntikanavan ruokaasuomesta.fi. Pekka Turkki painotti omassa puheenvuorossaan vastuullisen toiminnan nostamista markkinoinnissa. Oman yrityksen vastuullista toimintaa kannattaa rummuttaa. Se herättää asiakkaassa myös luottamusta yritystä kohtaan.

Näkyvyyttä lähiruokatuotteisiin tulisi saada lisää. Yksi keino on kytkeä suoramyyntitilat ja valmiit ruokamatkailutuotteet alueellisiin matkailusivustoihin mukaan. Taija Penttilä Mikkelin kehitysyhtiö Mikseistä kertoi Visit Mikkeli sivustolla olevasta lähiruokaosiosta, johon toivottaisiin lisää blogeja alueemme lähiruoantuottajista. Myös Savonlinnan alueella on Visit Savonlinna sivustolle tarkoitus avata oma Food&Travel tuoteperhe, jossa valmiit palvelut ja tuotteet kuten sieniviikonloput, lähiruoka-tai panimokierrokset, teemapäivälliset ja kokkauskurssit  olisivat sujuvasti matkailijoiden saatavilla.

 

wp_20161003_002

Matkailija hakee ostoprosessissaan unelmointivaiheessa tunnelmia ja tarinoita

 

Punkaharjun yritystreffeillä vietiin kilpailun avulla saatuja matkailijoiden ideoita matkailu ja lähiruokayrittäjien tietoisuuteen. Monet matkailualan yritykset olivat jo kokeilleet jossain vaiheessa esiteltyjä ideoita ja retkiä yrityksessään. Aika ei todennäköisesti ole ollut silloin kypsä lähiruokamatkailulle, mutta nyt tilanne on toinen. Ruoka ja erityisesti lähiruoka kiinnostaa matkailijaa eri tavalla – ei ainoastaan ravintolalounaan tai päivällisen yhteydessä. Makumatkat maaseudulle alkutuotannon juurille kiinnostaa kaupunkilaista.

Mika Tonder Mediakolmio Oy:sta painotti videotervehdyksessään asiakasprofiloinnin syvempää merkitystä. Se ei riitä, että tunnistaa ketkä meidän asiakkaat ovat ja kenelle olemme  tuotettamme rakentamassa. Tulisi saada selville ne syyt, miksi asiakas tämän tuotteen ostaisi. Syitä voi olla esimerkiksi yhdessätekeminen perheen kanssa tai uudenoppiminen. Videotervehdyksen voi katsoa tästä https://www.youtube.com/watch?v=jOscJRPXGhM

Ruokamatkailuideoita Saimaan seudulle- hanke on päättymäisillään ja  on tulosten julkistamisen aika.  Kulinaristijoogaa vai ruisleivän leivontaa matkailijoille? Mistä koostuu paras ruokamuisto? Miten vapaa-ajan asukkaat ostavat lähiruokaa – vai ostavatko?

Olet tervetullut hankkeen loppuseminaariin ke 19.10 Mikkeliin Ravintola Tallin Vintille klo 12.00. Ohjelmassa muun muassa tuoreen vapaa-ajan asukkaiden ostokäyttäytymiseen liittyvän tutkimuksen tulokset

-Lähiruokaa mökille – Etelä-Savon vapaa-ajan asukkaiden ruokaostoskäyttäytyminen ja lähiruoan saatavuus / Pekka Turkki, Mamk

-Uudet ruokamatkailuideat Saimaan seudulle / Marjut Kasper, Mamk

-Yhteistyöllä ruokamatkailua kehittämässä / Kirsi Mutka-Paintola, ProAgria

-Ruokamatkailu osana Etelä-Savon matkailustrategiaa – mihin suuntaan olemme menossa? / Heli Gynther, Maakuntaliitto

 

Ruokamatkailuterveisin

Marjut Kasper, Projektipäällikkö

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s