Mitä opin aivoista, hyvinvoinnista ja työhyvinvoinnista?

Vielä paluu vuoteen 2015! Tämänvuotisen aivoseminaarin yhteydessä käsiimme päätyi nimittäin mielenkiintoinen nippu viime vuoden AIVOT JA TYÖ-seminaarin loppupohdintoja. Kysyimme silloin, mitä asioita opit aivoista. Näin osallistujat vastasivat.

Työn digitalisoituminen ja muuttuminen yhä enemmän tietotyöksi asettaa aivoille uusia paineita ja vaatimuksia. Aivojen hyvinvointi nouseekin keskiöön tähänastisen ergonomian ja muiden hyvinvointitekijöiden sijaan. Aloittaa voit vaikka näillä vinkeillä!

  • Ruualla on merkitystä. Itsemyötätunto käyttöön.
  • Opin paljon siitä, mikä on hyvää ravintoa aivoille. Sain lisää ymmärrystä tunteiden säätelyjärjestelmästä
  • Kaikki liikunta on hyväksi aivojen terveydelle, etenkin muistille. Pidä huolta itsestäsi.

wp_20160305_14_37_56_pro-1

KAIKEN MUUN VOI VAIHTAA, MUTTA EI AIVOJA

  • Aivojen plastisuus ja se miten voin vaikuttaa aivoihin. Lisää kognitiivista ergonomiaa aivoille.
  • Aivoja pitää treenata. Ei pidä murehtia liikaa.  Nuku hyvin. Huolehdi ruoasta ja riittävästä levosta.
  • Sanon kyllä kyllä seuraavan koko päivän; tätä aivot ja minä tarvitsemme.
  • Aivojen ja suoliston välinen yhteys. Aivojen ja sydämen välinen yhteys. Liikunnan ja aivojen kognitiivisen toiminnan vahvistuminen.
  • Muista verensokeri. Taistele tai pakene. Tunteet tarttuu.
  • Huollan koko kehoa- huollan aivoja Riittävä lepo myös aivoille tärkeä. Hienoa: ikääntyessä älyllisessä toiminnassa ei tapahdu dramaattisia muutoksia. Liikunta ja ravinto jeesaa myös aivoja.
  • Aivot- ilman niitä en olisi minä. Arvosta aivojasi. Emme varmaan koskaan opi miten voisimme aivojamme käyttää vielä enemmän johonkin järkevään. Turvaympyrä on tärkeä. Pienikin pysähtyminen palauttaa.

wp_20160327_11_03_02_pro-1

AIVOT TARVITSEVAT HAUSKUUTTA

  • Aivot tarvitsevat myös treeniä. Vahvista myös heikkoa puolta.
  • Aivoystävällistä ruokaa on suht helppo koota päivän ruoka-annoksiin. Kehomieli: seesteisyys/onnellisuus. Aivot on kehittyvä voimavara.
  • Käytä päätä. Täytä päätä oikeilla ruoka-aineilla. Näytä, että pidät läheisistäsi.
  • Aivot on uskomattoman hieno lahja. Yritän vähentää uhkaympyrää. Popsin vihreää, vähennän juustoja, nyyh.
  • Muista rauhoittua työn keskellä. Saat enemmän aikaiseksi. Muista tauot ja ravinto. Arvosta toisen työpanosta ja työaikaa.
  • Aivot ja sydän toimivat yhdessä. Aivot tarvitsevat hyvää ruokaa, liikuntaa ja sopivasti sosiaalisuutta.

12715529_10153858974614360_5955153496377850596_n

80% HUOLISTA EI TOTEUDU

  • Alkoholi ei ole pelkästään haitallista. Aivoja voi hoitaa tosi monella tavalla. Aivojen toiminta on mahdollista havainnollistaa yksinkertaisesti.
  • Kaikki vaikuttaa kaikkeen: aivot & suolistobakteerit. Aivoja voi oikeasti treenata. Aivot tykkää vaihtelusta, rassaamisesta, levosta.  Sano lempeästi kyllä. Pienet breikit pitkin päivää.
  • Monimutkainen järjestelmä, siis paljon monimutkaisempi kuin aiemmin kuvittelinkaan. Todellakin tietoista huoltoa vaativa elin. Lauluihmisenä yhdistän tästedes liikahtelun niin opintoihin kuin muuhunkin muistia tai keskittymistä vaativiin asioihin kuten siis teen lavalla laulaessa.
  • Aivoja tulee huoltaa käyttämällä niitä, oikealla ravinnolla, riittävällä unella ja levolla.

wp_20150812_20_41_02_pro

ANNA ALITAJUNNALLE AIKAA JA TILAA, ARVOSTA SITÄ

  • Aivot: alan pitää niistä parempaa huolta. Oikeaa ruokaa ja sopivasti liikuntaa. Voin tehdä itse valintoja.
  • Aivoterveyteen vaikuttavat mm ravinto, lepo ja liikunta
  • Viivy vähintään 20 s myönteisessä aistimuksessa àmuistijälki aivoihin. Venyttely, verryttely ja muu kevyempi liikunta edistävät muistia yhtä lailla kuin kestävyysliikunta.
  • Arvosta aivojasi, hoida ja helli. Aivot: pidettävä itse huolta, että antaa niille hyvät eväät, satsaus omaan itseensä.

wp_20160616_22_17_14_pro-1

MYÖNTEINEN ILMAPIIRI JA ASENNE ON MANNAA AIVOILLE

  • Mausta ruokasi: kurkuma, inkivääri, kaneli, pippuri.
  • Miten moneen asiaan voikaan vaikuttaa itse ja toisaalta mitä tapahtuu aivoissa halusimme tai emme
  • Mitä taukojumppa oikeasti vaikuttaa. Arvostan aivoja ja pidän niistä parempaa huolta. Keskityn olemaan tässä hetkessä.
  • Lepo on tärkeää. Työrauha. Ei yhtaikaa useita toimintoja.
  • Pidä huolta aivoistasi. Huono uni vaikuttaa aivoihin vakavasti.

wp_20150722_15_50_45_pro-2

MAUSTEET OVAT AIVORUOKAA

  • Piirtäminen hoitaa aivoja.
  • Liikahtelu, peilisolujen aktivointi, työtilojen muuttaminen aivoja helliväksi.
  • Kiitos Marille joka muistutti, että työvermeet kannattaa laittaa sivuun. Valitettavasti kaikki eivät tätä noudattaneet ja tekivät hallaa ennen kaikkea itselleen. Eli, aivot tarvitsevat lepoa, seminaareissa kannattaa rauhoittua ja antaa samalla omille ajatuksille tilaa.
  • Neuroplastisuus. Aivojen herkkyys ympäristölle. Krooninen stressi on vaarallista.
  • Kevyt liikunta ja liikuskelu edistävät aivotoimintaa. Taistele tai pakene – vain väliaikaisesti.
  • Vältä punaista lihaa. Sano kyllä. Vältä rasvaa.

KESKITY POSITIIVISEEN VÄHINTÄÄN 20 SEKUNNIN AJAKSI

wp_20160327_11_01_13_pro-1

Teksti: Aivot ja työ 2015 -osallistujien tekstit kirjoitti puhtaaksi Sirpa Tarvonen
Kuvat: Tuulevi Aschan

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s