SOME HALTUUN, MUTTA EI VÄKISIN -Etelä-Savon ohjaamolaiset viestintäkoulutuksessa

Tammikuun viimeisenä päivänä eteläsavolaiset ohjaamotoimijat kokoontuivat Mikkeliin hakemaan lisää käytännön vinkkejä viestintään. Kyseessä oli ohjaamojen tuki -hankkeen järjestämä viestintäkoulutus ohjaamotoimijoille. Viestintä tuntuukin olevan monen organisaation, myös ohjaamojen yksi päävihollinen. Tässä koulutuksessa avattiin hyviä viestintäkäytänteitä ja tehtiin tutuksi erityisesti sosiaalisen median hyödyntämistä omassa viestinnässään.

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisömanageri Aki Ilmanen saapui 50 -sivuisen powerpoint -esityksensä kanssa jakamaan omaa tietoaan ohjaamotoimijoille. Ilmanen on ollut osana Xamkin viestintäyksikköä yli kymmen vuotta ja hän on nähnyt sosiaalisen median kehityskaaren aitiopaikalta.

tabletIlmasen alustuksen keskeisiä sisältöjä olivat, että on oltava siellä, missä ne asiakkaatkin ovat. Ei riitä, että käyttää esimerkiksi vain Facebookia, koska iso osa ”asiakkaista” on myös muissa sosiaalisen median palveluissa, esimerkiksi instagramissa ja snapchatissa. Sosiaalisen median hallinta perustuu siihen, että viesti tuotetaan riittävän moneen kanavaa ja riittävän useaan kertaan. Saman viestin jakaminen kaikissa kanavissa ei toimi, vaan jokainen julkaisu on tehtävä julkaisukanava huomioiden. Esimerkiksi Instagramissa ei voi jakaa linkkejä, kun taas Twitterissä linkit ovat se juttu.

Lisäarvon tuottaminen on oleellista ja on mietittävä, miten kiinnostus herätetään. Miten sosiaalisen median käyttäjä saadaan kiinnostumaan omasta viestistä? Parhaiten tähän toimii se, että käytetään julkaisuissa kuvia, koska aivot prosessoivat visuaalista informaatiota 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Kiinnostavuus on oleellista, koska pelkästään Facebookiin tulee 50 000 päivitystä kymmenessä sekunnissa. (Tästä linkistä näet, mitä tahtia Facebookia päivitetään: http://www.everysecond.io/facebook). Oikea ajoitus on myös tärkeää. Facebookia käytetään eniten illalla klo 19.00 – 21.00 välisenä aikana.lamppu

Ilmanen myös painotti, että sosiaalinen media on ”asiakaspalvelu -alusta”. Siellä olevat asiakkaat odottavat, että heidän viesteihinsä vastataan ja että he saavat sieltä oikeasti apua. Monesti sosiaalinen media mielletään vain tiedotuskanavaksi, mutta se on paljon muutakin. Se on paikka, jossa ihmiset viettävät hyvin paljon aikaa, joten siellä on oltava myös aktiivinen ja kommunikoitava takaisin, mikäli asiakas sitä odottaa.

Viimeisenä asiana Ilmasen lukuisista teeseistä jäi mieleen se, että tylsänkin voi kertoa hauskasti. tähän oiva esimerkki on Helsingin kaupungin rakennusvirasto, joka alkanut käyttämään viestinnässään hyvän maun mukaista huumoria. Viestit varmasti huomioidaan paremmin kuin perinteiset byrokratia jaarittelut. Rakennusvirastolla on Twitterissä lähes 18 000 seuraajaa.

ilmane

Luennon jälkeen oli aika työskennellä ja pohtia, kuinka jokainen ohjaamotoimija voisi tehostaa oma viestintätoimintaansa erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kokosin tähän alustuksesta ja työskentelyistä nousseen muutaman ohjeen, joilla pääsee hyvin alkuun:

Osallista = Tällä tarkoitetaan sitä, että jokainen organisaatio hyödyntää omia asiakkaitaan viestinviejänä, esimerkiksi antamalla omat sosiaalisen median -kanavansa heidän käyttöön. Nuoret saavat itse tuottaa siis sisältöä näihin. Vastaava esimerkki löytyy jo Xamkin viestintäpalveluista, he antavat Instagram ja Snapchat tilinsä aina viikoksi opiskelijan tai pienen opiskelijaryhmän käyttöön ja he sitten päivittävät sitä hyvinkin vapaasti. Toki yhteiset pelinsäännöt on syytä sopia ja huomauttaa, että julkaisut edustavat myös kyseistä organisaatiota.

Kokeile = Aina ei voi tietää, mikä toimii, mutta aina voi kokeilla ja ottaa opikseen. On hyvä kokeilla erilaisia viestintäkäytänteitä ja kerätä kommentteja, mikä toimi ja mikä ei toiminut. Sosiaalisessa mediassa palautteen kertominen on helppoa ja monessa palvelussa näkee hyvinkin yksityiskohtaisesti, miten monta kertaa julkaisua on katsottu ja kuinka monta kertaa siitä on tykätty.

Ole oma itsesi = Monet menestyneet Tubettajat sanovat menestyksensä salaisuudeksi sen, että he ovat vain ”omia itseään”. Tämä toimii myös organisaatioiden kohdalla. Ei pidä lähteä vääntämään väkisin, vaan on kerrottava, siitä millaisia oikeasti ollaan. Sen voi kuitenkin tehdä hauskasti, koska Sosiaalinen Media on kuitenkin ensisijaisesti viihdettä ja ajankulua!

Pekka Pulkkinen
TKI-asiantuntija

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Ohjaamojen tuki -hanke on alkanut 1.6.2015 ja se päättyy 31.5.2017. Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Etelä-Savon ELY-keskus

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s