Visioita hyvinvointimatkailun tulevaisuudesta ja kokemuksia kehittämistyöstä – Saimaa Wellbeing-seminaarin antia

dscf3493

Luminen järvimaisema ja luonnonläheinen Anttolanhovin Kotaravintola tarjosivat teemaan sopivat puitteet Saimaa Wellbeing-seminaarille (10.11). Tapahtuma kokosi yhteen mukavan määrän hyvinvointimatkailun kehittämisestä kiinnostunutta väkeä. Aamupäivän teknologiapainotteisessa osiossa haettiin uusia virikkeitä matkailun palvelumuotoiluun, ja iltapäivällä kuultiin käytännönläheisiä esimerkkejä Luonnon hyvinvointi- ja terveysvaikutusten tuotteistaminen –hankkeesta.

Hyvinvointiteknologia uuden liiketoiminnan mahdollistajana, Pekko Vehviläinen, Digital Health Solutions Oy

Pekko Vehviläinen on tekniikan tohtori, joka on brändännyt itsensä Suomen mitatuimmaksi mieheksi. Hyvinvointiteknologian asiantuntijana Pekko pohti esityksessään, kuinka teknologiaa voisi hyödyntää matkailussa ja kuinka se tukee yritysten liiketoimintaa. Erityisesti tulisi kiinnittää huomiota digitaaliseen asiakaskokemukseen, ei teknologiaan ja dataan itseisarvona.

pekko-vehvilainen_luento_luotuo_10_11_2016

Luonnollisen puhtaalla ilmalla maailmalle, Mika Tyrväinen, Naturvention Oy

Naturvention ei ole matkailualan yritys vaan se vie tuotteillaan (viherseinät) maailman metropoleihin puhdasta sisäilmaa. Yhtymäkohtia hyvinvointimatkailuun silti löytyy, sillä he hyödyntävät tuotteessaan ja viestinnässään tutkimustietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista. Puhdas ilma on megatrendi, johon myös suomalaiset hyvinvointimatkailuyritykset pyrkivät tarttumaan. Lisäksi Naturventionin viherseinät sopivat mainiosti osaksi kokonaisvaltaisia luontolähtöisiä hyvinvointimatkailun palvelukonsepteja.

mika-tyrvainen_naava-presentation-saimaa-wellbeing

Hyvinvointimatkailulla kansainvälistä kasvua Etelä-Savoon, Liisa Renfors, Visit Finland

Visit Finlandin hyvinvointimatkailun kasvuohjelma FinRelax kasvattaa kierroksiaan koko ajan. Liisa Renfors esitteli, kuinka luvassa on ensi vuonna melkoinen valikoima myynti- ja markkinointitoimenpiteitä eri kansainvälisille kohderyhmille. Mukaan kärkituotteiden joukkoon voi päästä osallistumalla meneillään olevaan WinRelax-tuotekilpailuun.

liisa-renfors_luotuo-seminaari_101116

Virtuaaliympäristöt hyvinvointimatkailun markkinoinnissa ja tuotteistamisessa, Jorma Ronkainen, OnLähde Oy

Virtuaaliympäristöt voivat tuntua kaukaisilta tulevaisuuden jutuilta, mutta Jorma Ronkainen demonstroi esityksessään, kuinka ne ovat jo tällä hetkellä matkailuyritysten hyödynnettävissä. Tarvittava teknologia on kaikkien saavutettavissa ja halutessaan pienikin yritys pääsee peliin mukaan itselleen sopivilla panoksilla. Virtuaaliympäristöillä voi tuoda asiakkaalle lisäarvoa erityisesti matkan suunnitteluvaiheessa.

jorma-ronkainen_virtuaaliymparistot-hyvinvointimatkailun-markkinoinnissa-ja-tuotteistamisessa

Mitä LUOTUO-hankkeessa opittiin ja mihin tulisi panostaa jatkossa? Viljo Kuuluvainen, projektipäällikkö, Mamk

Luonnon hyvinvointi- ja terveysvaikutusten tuotteistaminen – hankkeessa on keskitytty hyvinvointimatkailun palvelukonseptien kehittämiseen yritysten yhdessä kanssa, tiedonkeruuseen aihepiiriin liittyvistä teemoista ja osaamisen kasvattamiseen. Syvemmin tekemiseen ja tuotoksiin voi tutustua hankkeen julkaisujen kautta, joihin linkit löytyvät esitysmateriaalista.

viljo-kuuluvainen_saimaawellbeing_10-11-2016

Mittaamalla luonnon hyvinvointivaikutukset näkyviksi? Helka Sarén, lehtori, Mamk

Luonnon hyvinvointivaikutuksia ja matkailijoiden hyvinvointikokemuksia voi mitata monella tavalla, teknologiaa ja kyselyjä hyödyntäen. Mitkä tavat niistä toimivat parhaiten ja millaisissa tilanteissa? Näitä kysymyksiä pohti Helka Sarén esityksessään.

helka-saren_mittaamalla-luonnon-hyvinvointivaikutukset-nakyviksi

LUOTUO-case: Anttolanhovi Wellness Village, Eija Martikainen

Anttolanhovi on ollut aktiivisesti mukana LUOTUO-hankkeen toimenpiteissä. Tulostakin on syntynyt uusien tuotteiden ja hyvinvointimatkailun palvelukonseptin muodossa. Eija Martikainen avasi esityksessään hankkeen tarinaa ja kehitystyön tuloksia. Suunnitelmat jatkoon ovat myös työn alla.

eija-martikainen_anttolanhovi_10-11-2016

LUOTUO-case: Three Farm Safari – Pyöräillen Punkaharjulla, Maria Utti, B&B Hepokatti

Punkaharjun maatilamatkailunyritysten kesken on syntymässä uudenlainen yhteistyön malli Three Farm Safari –tuotteen ympärille. B&B Hepokatin vetäjä kertoi esityksessään kehittämisen onnistumisista ja haasteista sekä tulevaisuuden suunnitelmista.

maria-utti_punkaharjulla-pyoraillen_10-11-2016

Asuntomessut Mikkelissä 2017 – yhteistyömahdollisuuksia matkailuyrityksille, Piia Mäkilä

Ensi vuoden asuntomessut tuovat alueelle matkailijoiden virran ja tarjoavat hyvinvointimatkailuyrityksille mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen. Messujen teemana ovat asumisen vaikutukset hyvinvointiin luonnonläheisessä ympäristössä Saimaan rannalla. Piia Mäkilä kertoi erilaista yhteistyömahdollisuuksista asuntomessujen kanssa.

piia-makila_10-11-2016

_mg_2789hi

Kyyhkylän Kartanon Elina Pettinen ja Riitta Smolander vastaanottivat Saimaa Wellbeing-tuotekilpailun voittopalkinnon. Kuva: Manu Eloaho/Darcmedia

Kyyhkylän Kartano voitti hyvinvointimatkailun Saimaa Wellbeing –tuotekilpailun

Seminaaripäivän huipensi LUOTUO-hankkeen ja Visit Finlandin yhteistyössä järjestämän Saimaa Wellbeing-tuotekilpailun palkintojen jako. Etelä-Savon matkailuyrityksille suunnatun kilpailun voiton pokkasi Kyyhkylän Kartano tuotteellaan Natural Wellbeing Break by Saimaa. Tuote pääsee mukaan Visit Finlandin FinRelax-ohjelmaan. Kunniamaininnalla kilpailussa palkittiin SaimaaHoliday Oravi.

 

teksti: Viljo Kuuluvainen, projektipäällikkö, Mikkelin ammattikorkeakoulu

LUOTUO-hanketta rahoittaa Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta.

Leave a comment