ERNOD -hankkeen avausseminaari järjestettiin 15.12.2015 Mikkelin ammattikorkeakoululla. Seminaaripäivän aikana pureuduimme hankkeen teemoihin sekä asiantuntijapuheenvuorojen että työpajojen kautta. Ohessa koosteet esityksistä sekä esitysmateriaalit. Tallenne aamupäivän asiantuntijapuheenvuoroista löytyy Bambuserista.
ASIANTUNTIJAPUHEENVUOROT
Laura Hokkanen: Sosiaalisen kirjaston ideasta käytäntöihin
Päivän avasi Mikkelin ammattikorkeakoulun yliopettaja ja tutkija Laura Hokkanen kuvailemalla sosiaalisen kirjaston ideaa. Lauran esityksessä tuli esille useita konkreettisia ideoita, millaista toimintaa kirjastoissa voitaisiin järjestää ja kuinka esimerkiksi lukuinnostamista voitaisiin käytännössä toteuttaa.
Mikko Lampi: Teknologia ja digiajan yhteisöt mahdollistajina
Seuraavaksi seminaarissa puhui Mikkelin ammattikorkeakoulussa tutkimuspäällikkönä työskentelevä Mikko Lampi. Mikko avasi digitaalisuuden ja teknologian mahdollisuuksia sekä korosti erityisesti ohjelmoinnin merkitystä digiajan kansalais- ja työelämätaitona. Mikon esityksessä tuli vahvasti esille digitaalisuuden yhdistävä voima – digitaalisuus tuo ihmisiä yhteen.
Ritva Hyttinen: Näkymättömät – nuorten digitarinat
Aamupäivän aikana kuulimme seminaarissa myös hankekuulumisia länsirannikolta, kun Näkymättömät-hankkeen projektipäällikkö Ritva Hyttinen kertoi hankkeesta. “Näkymättömät – nuorten digitarinat” -hanke kuuluu samaan “Luova ja osallistava Suomi” -koordinaatiohankkeeseen kuin myös ERNOD-hanke. Näkymättömät-hankkeessa nuorten osallisuutta tuetaan erityisesti digitarinoiden kautta. Hankkeessa on myös keskeistä yhteisten toimintamallien etsiminen yleisten kirjastojen, nuorisotyön ja koulutusorganisaatioiden välille.
Esitysmateriaali
Näkymättömät -hankkeen verkkosivu
Kirsi Purhonen: Muuttuva työ – kohti kolmannen työn määrittelyä
Aamupäivän asiantuntijapuheenvuorot päätti Mikkelin ammattikorkeakoulun lehtori Kirsi Purhonen teemalla kolmas työ. Kolmannella työllä tarkoitetaan ammattialojen rajapinnoille sijoittuvaa työtä, joka muodostuu käytäntöyhteisöissä. Käytäntöyhteisöissä osallistujat ja yhteisöt ovat sitoutuneet yhteiseen tavoitteeseen, toimivat vuorovaikutuksessa toisiinsa nähden sekä oppivat ja rakentavat ammatillista identiteettiään suhteessa toiseen yhteisöön ja toisen osaamiseen. Kolmas työ on olennainen elementti myös nuorten osallisuuden edistämisessä.
TYÖPAJAT
Iltapäivän aikana seminaariväki jakautui kolmeen eri työpajaan, jossa syvennyttiin tarkemmin hankkeen konkreettisiin tavoitteisiin. Työpajat järjestettiin sekä selkokielestä ja saavutettavuudesta, virtuaalisesta läksytuesta että mediaklubeista.
Sami Älli & Timo Övermark: Saavutettavuus ja selkokieli verkossa
Kehitysvammaliitto ry:n Sami Ällin ja Timo Övermarkin vetämässä työpajassa pohdittiin, mitä tarkoittaa saavutettavuus ja selkokieli verkossa.
Pia Rask-Jussila & Katja Valjakka: Virtuaalinen läksytuki
Joensuun kaupunginkirjaston Pia Rask-Jussilan ja Mikkelin kaupunginkirjaston Katja Valjakan vetämässä työpajassa kerrottiin Tanskan Lektier Online -läksytukimallista sekä ideoitiin, kuinka virtuaalista läksytukea voisi pilotoida Suomessa.
Virva Korpinen & Nea Tarvainen: Mediaklubit osallisuutta edistämässä
Tässä toiminnallisessa työpajassa ideoitiin mediaklubien sisältöjä sekä toteutustapaa. Työpajan annista tulee blogiin vielä oma bloggauksensa.
Sanna Lappalainen, projektipäällikkö
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus